الأربعاء، 27 أغسطس 2014

ليه عنترة بن شداد؟

عنترة بالنسبالي مثال للراجل الحقيقي، الراجل اللي عنده طموحات طبقية شرعية وبيحققها بالطرق الرجولية، بالسيف والشغل على نفسه وتطوير مهاراته، عارف إيه أصعب من إنك تتحول من فلاح ابن فلاح لباشا ابن باشا؟، إنك تتحول من عبد لـ حر.

عنترة كان عبد وقدر يبقى حر عن طريق الشغل، الشغل ده بيختلف بقى من عصر لعصر، على أيامه كانت الحروب هي المكاتب والسنان هي الأقلام، وهو كان مثال للشخص مدمن العمل (الـjob addicted) اللي معندوش استعداد يذل نفسه لأي حد مادام يقدر بشغله يوصل للدرجة اللي عايزها.

عنترة كان بيحب نفسه، بيعشقها، أصلاً أنا شايف قصة حب عنترة الأصلية ليست مع ليلى لكن مع ذاته، قال شعر في نفسه أكتر ما قال في ليلى، وحتى لما قال شعر في ليلى كان بيفخر بنفسه ويلتمس طريقه لعشقه الذاتي الأصلي :

هلا سألت الخيل يا ابنة مالكِ، إن كنت جاهلة بما لم تعلمي

يخبرك من شهد الوقيعة أنني أغشى الوغى وأعف عند المغنمِ

عنترة مكنش مجرم لكن كان فارس، رغم إدمانه للقتل في المعارك لكنه كان يكره ما يكره الفرسان، كان بيكره إن حد يشتمه أو إنه يرد الشتيمة بمثلها:

ولقد خشيت بأن أموت ولم تدر للحرب دائرة على ابني ضميمِ

الشاتمي عرضي ولم أشتمهما والناذرين إذا لقيتهما دمي

معنى الأبيات : أنا خايف أموت قبل ما ألتقي في الحرب بـ ابني (ضمضمِ)، وضمضم هذا هو فارس قتلهُ عنترة في معركة سابقة، وأولاده هما (هرم وحصين) كانوا بيتوعدوا عنترة بالقتل إذا لقياه، وبيشتموه في عرضه، وهو كان خايف يموت قبل ما يقابلهم بالسيف.

عنترة كان عنده مباديء وقيم تتدرس، ليه قصائد في الحكم رائعة، لازم تقرأوا قصيدة (وللموت خير للفتى من حياته) اللي بيقول فيها : وللموت خيرٌ للفتى من حياته إذا لم يثب للأمر إلا بقائدِ، يعني انت تموت أحسن ما تبقى حياتك كلها انقياد للآخرين.

العرب بتُطلق على الشخص اللي قدر يوصل بمجهوده اسم (عصامي)، وده من بيت شعر للنابغة الذبياني بيقول فيه : نفس عصام سوَّدت عصاما. وعصام اللي اتقالت فيه القصيدة هو عصام بن شهبر الجرمي حاجب النعمان بن المنذر، لكن أنا مش فاهم ازاي عصام هذا يبقى هو مثال ومصدر اسم العصامية (أصبحت مصطلحاً للاعتماد على الذات) بينما عنترة بن شداد أحق بذالك وأولى، وأظهر في المثال وأوضح، عنترة هو أيقونة الذاتية الإيجابية على مر العصور.

هناك تعليقان (2):

  1. انا طالب الحقيقة...السلام عليكم...اه يا اخي كوجيتو...اجدك تلمس بعضا من جوانب شخصيتي...كيف تدكر عنترة ولا تقول صلت عليه الرجولة و الفروسية...كما يقال لكل رسول صلى الله عليه وسلم...استغفر الله ان كنت تجاوزت حدودي في الكلام انا مسلم....قلت هدا لان عنترة هو نبي الفروسية و الرجولة و النبل و الشهامة.....وهو يقول في احد ابياته..في ما معناه لو صلت العرب لبيتها لكنت ان الكعبة للفروسية.....هههههههههه ....عنده حق انه رمز...انا معجب كثير بشخصية عنترة ومتيم باسلوب اشعاره...ومقتدي بحكمه في الرجولة....وهو يقول......ادا نزلت بدار دل فارحل وادا لقيت دوي الجهالة فاجهل.......ويقول ايظا....ادا كان امر الله امر مقدر فكيف يفر منه المرء ويحدر ومن دا الدي يرد القضا وضربته ليست تعثر.........

    ردحذف
  2. عبلة مش ليلى.

    ردحذف

تعليقك لازم يكون مفيد، الشكر وإبداء الإعجاب أمور غير مفيدة.